Introducció
A finals del 2001 vaig llegir Els estats de
connivència de Miquel Bauçà, acabat de publicar, i
vaig rellegir El canvi i una part d'Els somnis, uns fulls encara no publicats
que Bauçà ens havia enviat. Feia uns mesos, havia llegit
uns escrits de retòrica de Nietzsche que m'havien interessat molt;
el primer trimestre del 2002 Pere Perelló em va recomanar Sobre
veritat i mentida en sentit extramoral de Nietzsche, i d'aleshores ençà
he anat llegint una bona part del que Nietzsche va escriure, animat amb
converses amb Cris Capó, Francesc Casadesús, Paco Torres,
Pere Perelló...
Mentre llegia Nietzsche sentia l'eco de moltes
frases, i sobretot de molts pensaments de Miquel Bauçà. Aquesta
exposició mostra simplement aquests ecos.
Parlarem de "similituds" entre Nietzsche i
Bauçà i no d'influències. No ho sabem si es tracta
d'influències, i si hom ho afirmes, ho hauria de demostrar. En canvi
sí que veiem que hi ha similituds, i això és el que
volem mostrar aquí.
Nietzsche, com Bauçà, va viure
molt de temps d'una petita pensió, dedicat només a la filosofia,
a la poesia. Nietzsche i Bauçà, tots dos, conreen i dominen
l'aforisme. Tots dos repeteixen un mateix pensament una vegada i una altra
en diversos llibres. També tots dos fan servir un llenguatge viu
i directe (a vegades amb diàlegs).
En tots dos hi ha una gran sinceritat i una
total llibertat de pensament, que creix amb la seva obra. Tal volta per
això tots dos han estat molt lloats en una primera època
i molt blasmats -poc llegits- després (parlem de Nietzsche en vida).
Bauçà és molt reconegut per tothom des que a començaments
dels seixanta va fer Una bella història. Però a partir de
Carrer Marsala (a mitjans dels vuitanta), més d'un professor de
literatura de la Universitat diu que ha trabucat, i Jordi Coca escriu
("Notícia de Greta Garbo", Lletra de canvi, 37, Barcelona, primavera
1994): "Bauçà és un malalt", "del talent inicial,
de la força del seu món particular, a partir de Les mirsines
en queda menys del que sembla. Contra aquesta anàlisi necessària
nosaltres anem vivint del mite, del personatge, de Greta Garbo. Sincerament,
ho lamento molt." Els que no llegeixen (o no saben llegir) el darrer Bauçà
efectivament viuen de l'anècdota.
A partir d'El canvi Bauçà cobra
una nova dimensió. Ell mateix ho diu en una carta del 2-11-99: "Aquest
llibre com els ESTATS, tenen una voluntat doctrinal, fixativa i correctiva,
tan abrandada com la de Ramon Llull. És a dir: tot el contrari dels
castells de focs". Justament totes les citacions que acararem a les de
Nietzsche. són d'aquests llibres: El canvi, Els estats de connivència
i Els somnis.
Sigui com sigui, al marge d'anècdotes
sobre els personatges que algú volgués anar a cercar, on
realment es mostren les similituds entre Friedrich Nietzsche i Miquel Bauçà,
és en la temàtica. Ho veurem a través de tres grans
blocs temàtics:
1. Crítica de la comuna, del cristianisme,
de la moral, del gregarisme, de la connivència, del mal...
(Usen terminologia diferent: Nietzsche parla de cristianisme, de moral...,
i Bauçà de comuna, de gregarisme, de connivència;
tots dos parlen de mal)
(Nietzsche, a La gaia ciència justifica aquesta crítica:
"Si practiquem la crítica no és de manera arbitrària
i impersonal. Almenys amb molta freqüència es tracta que existeixen
en nosaltres forces vives impulsores capaces de fer desprendre una escorça.
Neguem i hem de negar perquè hi ha quelcom en nosaltres que vol
viure i afirmar-se, quelcom que tal volta no coneixem encara, que no veiem
encara" La gaia ciència § 307)
2. Proposta de voler, d’egoisme, de llibertat...,
passant per una etapa de nihilisme, de cretinisme...
3. Auguri d'un home nou, d'un home metafòric
(de metàfores noves: Nietzsche), d'un home poètic, dels somnis
(poètic, somniador: Bauçà), d'un home creatiu, d'un
home artista. L'home metafòric, capaç ell mateix de crear
les seves pròpies metàfores en comptes de funcionar amb les
dels altres (les socials). La voluntat de poder és voluntat de poder
conèixer i viure el món d'una manera nova, voluntat de metàfores
vives).
Són dos pensaments totalment vitalistes
(humanistes), que anuncien un home nou, un home que viu, enfront del ressentiment
i odi a la vida i al propi jo propis de la moral vigent. En la moral vigent,
tothom hi ha de veure igual, tothom les mateixes aparences. Nietzsche i
Bauçà anuncien un home nou, un superhome: que cadascú
hi vegi a la seva manera.
Vegem, abans d'entrar en aquests tres blocs temàtics que hem
esmentat (gregarisme / egoisme / home nou, ), diverses frases i opinions
d'alguns aspectes, que també mostren semblança:
"Ho fem tant en la vetlla com en el somni:
sempre inventem i imaginem, en primer lloc, aquells humans amb els quals
tenim tractes -i oblidem de seguida que han estat inventats i imaginats."
(Sentències, 35).
"ENTRE ENEMICS / (Segons un proverbi gitano) / [...] / Després
de cent mortals trifulgues / sóc baf i alè i llum encara.
/ "En va, en va, qui vol penjar-me. / ¿Morir? Si jo no puc morir!"
(Poesies, 87)
Cf. "Just tinc dues certituds: / m'orienten
en el dubte: / una és: sóc immortal; / l'altra: els altres
no existeixen." (Els estats, 152).
"El tercer ull. - ¿Com? ¿Necessiteu
encara anar al teatre? Sigues formal i cerca la tragèdia i la comèdia
on més bé es representen, en el lloc on l'acció és
més interessant i més interessada. Comprenc que no és
fàcil limitar-se a ésser espectador, però aprèn-ne.
I en quasi totes les situacions que et semblin difícils i penoses
hi trobaràs una sortida cap a l'alegria i un refugi fins i tot quan
siguis assaltat per les teves pròpies passions. Obre el teu ull
al teatre, el tercer ull que mira el món a través dels altres
dos." (Aurora, 185)
Cf. "Veure cossos en escena, / quin sentit
té, exactament? / Si vull veure cossos, live, / només cal
pujar en el bus. / El contacte és més dramàtic / en
el bus, si és que vull, / de debò, anar al teatre. / Un teatre
més modern, / instructiu i metafísic." (Els estats, 297)
"Una virtut derivada simplement d'un sentiment
de respecte enfront del concepte de "virtut", com Kant volia, causa dany.
La "virtut", el "deure", el "bé en si", el bé amb el caràcter
d'impersonalitat i de la validesa universal, són quimeres en les
quals es manifesta la decadència." (L'anticrist, 464).
Cf. "Contradiccions, postulats... Cap ni una,
cap ni un. Tot: pedra picada. Ni cap concessió beneita o covardiosa,
com féu Kant. En aquest escrit tot és evident i demostrable.
I qui no ho sàpiga veure així, millor que se la peli." (El
canvi, 116).
A partir d'ara veurem abundants textos dels
dos autors, agrupats en els tres grans blocs temàtics esmentats:
crítica del gregarisme i de la moral vigent / egoisme que ens du
la llibertat / i l'autocreació o l'albir d'un home nou amb metàfores
noves. És a dir, el camell, el lleó i el nen.
1. Crítica de la comuna, del cristianisme, de la moral, de
la cultura, del gregarisme, de la connivència, del mal...
"Dolent: així anomena ell tot allò
que s'agenolla i que és servil i gasiu, els ulls que parpellegen
sense llibertat, els cors deprimits, i aquella falsa natura indulgent que
besa amb grossos llavis covards." (Zaratustra, 176).
Cf. "El mal és la servitud, / tant
la nostra com aquella / que, després, volem imposar, / que ens fa
més esclaus encara." (Els estats, 21).
*
"Ja al bressol ens doten amb vocables i valors
feixucs: "bé" i "mal" - així s'anomena aquest dot [...] I
hom deixa que els nens vinguin a un hom per impedir-los a temps que s'estimin
ells mateixos" (Zaratustra, 178).
Cf. “Comparats amb altres bèsties,
/els humans són més cretins, / sobretot perquè transmeten
/ a llurs fills uns empatolls, / uns errors, unes mentides, / que no tenen
funció, / tret de fer molt més amarga / l’existència
en aquest Món. / Per a mi és deure ètic / de posar
un punt i a part, / de trencar aquesta cadena / maleïda que ens fa
fer / perdre molt temps torturant-nos. (Els somnis)
“ningú no mota / que un nadó ja ho sap tot / i el que
troba són obstacles, / i les mares no en són pas / les causants,
car es limiten / a labor d’assistentat. / El mal ve de la comuna.” (Els
estats, 174).
*
"Oh germans meus! En quina gent hi ha, doncs,
el més gran perill per a tot futur dels homes? No és en la
gent bona i en la gent justa? - / - en aquells que diuen i que senten al
cor: "Nosaltres ja sabem el que és bo i el que és just".
[...] I siguin els que siguin els mals que els malvats puguin fer: el mal
que fan la gent bona és el pitjor mal de tots!" (Zaratustra, 195).
Cf. "L'alegria de fer el mal / és tan
pròpia de l'ésser, / que els humans han produït / el
bé i altres succedanis / per poder de practicar / el mal més
a consciència." (Els estats, 163).
És a dir que el bé, la justícia
(la veritat) és un invent dels bons, dels justos (dels que tenen
la veritat) per poder fer el mal.
"Per poder dir "no" a tot el que constitueix
el moviment ascendent de la vida, la bona constitució, el poder,
la bellesa, l'afirmació de si mateix sobre la terra, l'instint de
rancor, fet aquí numen, es va haver d'inventar "un altre" món,
partint del qual aquella afirmació de la vida apareixia com el mal,
com la cosa més reprovable en si." (L'anticrist, 472).
Cf. "La gent no és dolenta. [...] L'església
catòlica és un intent desesperat de voler que la gent ho
sigui. Si no ho fos, el Papa ja no podria fer més viatges i discursos
sobre l'amor." (El canvi, 166).
"Antics, El pitjor error dels. / Creure que la moral, la religió,
la instrucció, les humanitats... eren mals necessaris per tal de
combatre la dolenteria natural dels homes." (El canvi, 37).
*
"Des del punt de vista psicològic, en
tota societat o organització sacerdotal els "pecats" es fan indispensables:
són els vertaders manipuladors del poder; el sacerdot viu dels pecats,
té necessitat que hi hagi "pecadors"... Principi suprem: "Déu
perdona els que fan penitència"; en altres termes: Déu perdona
el qui es sotmet al sacerdot." (L'anticrist, 475).
Cf. "La culpabilitat és, / com el sexe
o la vergonya: / un fenomen social, / tribal i comunitari,
/ és a dir: tothom té el dret / de passar-ne, prescindir-ne,
/ si li abelleix i pot, / o bé ho creu imprescindible / per al seu
manejament. / Això tardarà una mica, /
abans que no sigui inscrit, / com un més dels Drets de l'Home."
(Els somnis).
“El penediment no salva, / ans corromp el pecador” (Els estats, 79).
*
"¿M'heu entès bé? Dionís
enfront del crucificat." (Ecce homo, 723).
Cf. "Adorar el Crucificat / és dolenteria
infame." (Els estats, 31)
Tots dos contra el crucificat, amb el mateix
terme.
"Quina diferència hi ha entre adular
un déu o un dimoni, entre ploriquejar davant d'un déu o d'un
dimoni? No sou sinó uns aduladors i uns ploricons!" (Sentències,
49).
Cf. "-Què he de fer per no plorar?
/ -El millor és suïcidar-te. / -Però això és
massa gros... / -Doncs, no ploris, ploramiques." (Els estats, esborrany).
Tots dos contra els esporuguits, els ressentits,
els ploraners.
“Cal estar bastant malalt per al cristianisme.
[...] El cristianisme [...] ha estat fins avui la més gran desgràcia
de la humanitat.” (L’anticrist, 493).
Cf. “No hi ha res més trist i miseriós
que la màgia i la religió.” (El canvi, 14).
“Sectes, clubs, religions / ja pertanyen al subsol / del que és
innominable, / la brutor de l’Univers.” (Els estats, 13).
*
"De més a més voleu que se us
pagui, virtuosos! Voleu tenir una recompensa per la vostra virtut, i el
cel, per la terra, i l'eternitat, pel vostre avui?" (Zaratustra, 90).
cf. "La immortalitat no / era un fet innocent,
noble. / A través d'aquest regal, / pertanyia a la comuna. / L'espiritualitat,
/ per tant, és la gran batalla / per a l'alliberament / d'aquest
odiós servatge." (Els estats, 162).
Tornen a dir el mateix, un en veu passiva,
l'altre en veu activa: el dret a una altra vida té el preu d'acatar
la moral,
"On arriba la influència dels teòlegs,
el judici de valor resta invertit; "vertader" i "fals" són necessàriament
canviats; el més nociu a la vida, aquí és anomenat
"vertader"; el que l'eleva, l'augmenta, l'afirma, la justifica i la fa
triomfar, s'anomena "fals"..." (L'anticrist, 463).
Cf. "el poeta també és un ésser
i quan parla de l'ésser parla d'ell mateix en primer terme. No hi
ha engany ni traïció possible. Un teòleg sí que
ho fa, car, a través del truc de fer-se passar per una criatura
de l'ésser s'ho mira en la distància. Però aquesta
distància el situa en la impostura militant. I origina tots els
estralls que sabem. Quan dic "teòleg" no vull dir només els
teòlegs professionals de la Santa Inquisició. Un membre del
Partit Comunista o la Mare de Calcuta pertanyen a la mateixa categoria."
(F. Foguet, entrevista a "El pou de lletres", Manresa, primavera
estiu 1999).
També la comparança de Bauçà
entre cristians i comunistes (socialistes) la trobem a Nietzsche: "Lamentar-se
no serveix de res: és un signe de debilitat. No hi ha diferència
essencial entre atribuir el propi malestar a l'altre i atribuir-se'l a
un mateix; el socialista l'atribueix als altres, el cristià, per
exemple, a si mateix.” (El crepuscle, 440).
“La moral, ella mateixa, fou la primera caiguda
en el pecat: "la moral, ella mateixa, és el pecat original”, així
pensa qui coneix. (Sentències, 61).
Cf. “Netegem el cel de déus / i la
terra de cultura, / que tolera que els vivents / no puguem mirar-nos l’ànima.”
(Els somnis).
Déu, la moral, la cultura, és
el pecat original que embruta l’ànima.
"Del nou ídol. [...] l'estat menteix
en totes les llengües del bé i del mal; i digui el que digui,
menteix - i tingui el que tingui, ho ha robat. [...] "sóc
el dit ordenador de Déu" - així bramula el monstre. [...]
vomiten llur fel i en diuen "periòdic". [...] Volen poder i, en
primer lloc, l'alçaprem del poder, molt diner, - aquests impotents!
[...] Allà, on l'estat acaba, -mireu allà, doncs, germans
meus! No hi veieu l'arc iris i els ponts del superhome?" (Zaratustra, 54-55).
cf. "Un tirà, entronitzat / aviat en
sent el tedi / i no troba altre remei / per assuajar l’angúnia /
que assajar des del balcó / de mentir als seus subjectes. / Com
que en sent l’aplaudiment, / cada cop les diu més grosses. / Arribar
a tenir poder / és el fi de tots els homes. / Els que hi arriben,
malgrat tot, / si no poden dir mentides, / abandonen el mandat.
/ El poder i dir mentides / són fenòmens que van junts, /
qualsevol sigui l'escala. / Mentir és propietat / del poder en totes
bandes." (Els somnis).
“-Què és el més vil dels homes? / -Mentir per
guanyar poder / -la mentida com a eina- / per sotmetre, endogalar, / d’altres
col.lectius o tribus. / Redueix encara més / el poc crèdit
dels feixistes / i no ajuda gens de gens / a les democràcies d’ara.
(Els somnis).
Nietzsche ja parla de globalització:
"El temps per a la petita política ja ha passat: el pròxim
segle portarà la lluita pel domini del món -la coacció
a fer política de la gran." (Més enllà, 180)
"Encara un segle més amb periòdics
i totes les paraules faran pudor." (Sentències, 67).
cf. "Ja no vaig als cementiris. / Un diari em fa
el mateix: / tot és ple de morts que parlen." (Els estats, 144).
Els diaris són plens de mort (paraules
que fan pudor, morts que parlen). Vegem encara més sobre els periodistes
(i també sobre els intel.lectuals):
"Els bufons de les corts medievals es corresponien
als nostres periodistes; es tracta de la mateixa espècie: mig raonables,
faceciosos, exagerats, beneits, que no tenen cap altra missió més
que suavitzar el patètic de la situació amb sortides de to,
xerrameca, i per cobrir amb els seus crits el campaneig pesat dels grans
esdeveniments: altre temps, al servei dels prínceps i dels nobles,
i avui, al servei dels partits (de la mateixa manera que en l'esperit de
partit i en la passió de partit sobreviu avui encara una bona part
de l'antiga obsequiositat en les relacions de poble a prínceps).
Però tota la classe dels literats moderns es troba massa propera
als periodistes; són els bufons de la civilització moderna,
"se'ls jutjaria amb més indulgència si no se'ls prengués
per enterament responsables". Considerar l'estat de l'escriptor com una
professió, en justícia, hauria de passar per una espècie
de demència." (Humà, 338).
cf. "els intel.lectuals [...] En aquells temps
arrossegaven el cul pels seients dels bars; avui, l'arrosseguen pels platós
de la TV, fent colla amb els cantants de flamenc pedòfils i les
vidents incontrolables." (El canvi, 300).
"Cercant orígens hom es converteix en
cranc. L'historiador mira cap enrera; acaba per "creure" també cap
enrera." (El crepuscle, 400).
Cf. "La Història deu ser el fet / més
abjecte I més culpable." (Els somnis).
La història ens fa anar com els crancs,
és un parany per no anar cap envant. D'altres paranys són
els psicòlegs, l'amor, el saber. Vegem-ho:
"Casuística dels psicòlegs. Aquest
és un coneixedor dels homes; ¿per què estudia realment
els homes? Vol adquirir petits avantatges sobre ells, o també grans
avantatges; és un home polític..." (El crepuscle 433).
Cf. "Psiquiatres. [...] Són pitjors
que els traficants de drogues. [...] La psiquiatria i afins, fins avui,
no té altre objectiu que controlar el veïnat, no pas de descobrir
res de seriós. [...] Allò que revolta més un psiquiatre
és trobar-se amb el que ells en diuen una personalitat narcisista,
per dir millor, amb un que se'n sap sortir tot sol." (El canvi, 444).
*
“Mitjançant l'amor, l'home cerca una
esclava incondicional, i la dona l'esclavatge sense condicions. L'amor
és l'enyorança d'una cultura i una societat ja passades;
l'amor remet cap a l'Orient.” (Sentències, 77).
Cf. “Ningú no gosa de dir / que l'amor
és una merda. / Per això, els joves cantants, / per no fer
enfadar llurs mares, / continuen invadint / l'espai sacre que és
un súper.” (Els estats, 201).
"L'amor no vol dir altra cosa que tenir dret sobre tot i sobre tots.
Grosser i repulsiu" (El canvi, 478)
*
"la ciència treballa sense parar en
aquest gran columbarium dels conceptes, necròpolis de la intuïció.
[...] Si l'ésser humà que actua ja lliga la seua vida a la
raó i als seus conceptes per tal de no ser arrossegat contínuament
i no perdre's ell mateix, així l'investigador construeix la seua
cabana frec a frec de la torre de la ciència per tal de poder cooperar
en aquesta construcció i de trobar ell mateix protecció sota
el bastió que hi ha." (Sobre veritat i mentida, 146).
“Ciència: transformació de la Natura en conceptes amb
la finalitat de dominar-la.” (La voluntat de poder, 234).
Cf. "L'objectivització / és la font de la misèria,
/ però la necessitem, / el cervell en té fretura." (Els estats,
166).
"Tot el contrari del que trobem en pensadors més forts,
més vitencs, encara assedegats de vida: aquests prenen partit contra
l'aparença." (Més enllà, 56)
“L'aparença d'un principi es converteix gairebé sempre
al final en essència i actua com a essència!” (La gaia ciència,
128)
Cf. "Els científics, les comares, / pedagogs i escriptors /
d'habitud només practiquen / una gran perversió, / consistent
a explicar als nens / l'aparença de les coses, / no pas com podrien
ser, / que és allò que el nen reclama." (Els estats, 85).
L'ésser humà lliga la seua vida
a la raó i als seus conceptes, per tal de no ser arrossegat contínuament
i no perdre's ell mateix, diu Nietzsche, i Bauçà diu que
necessitem la objectivació.
Ara bé, l'objectivació, la ciència,
només ens mostra "l'aparença de les coses". Això no
interessa als nens ni als assedegats de vida; a aquests no els interessa
viure dins un saber d'aparences:
"Basta recordar les conseqüències
de les tesis socràtiques: "la virtut és el saber; es peca
només per ignorància; el virtuós és el feliç";
en aquestes tres formes bàsiques de l'optimisme hi ha la mort de
la tragèdia." (L'origen de la tragèdia, 122).
“Jo vull, d’una vegada per totes, no saber moltes coses. La saviesa
traça límits també al coneixement.” (El crepuscle,
398).
Cf. “-És un pou de sapiència.
/ -Ja se la pot ficar al cul, / que el té gros, com una vaca.” (Els
estats, 117).
*
"En l'esfera dels costums, procedir alguna
vegada en contra del que es pensa, conduir-se com tothom i fer a tothom
també alguna concessió, és conducta que els homes
un tant independents consideren, no només admissible, sinó
també honrada, humana, tolerant [...]. Així es veu que un
ateu bateja cristianament el seu fill, un altre fa el servei militar com
tothom sense prejudici d'anatemitzar severament l'odi entre les nacions,
i un altre es casa per l'Església perquè els seus parents
són religiosos, i no l'avergonyeix la inconseqüència
que comet en fer les seves promeses davant d'un sacerdot. "Que un de nosaltres
faci el que tothom fa i ha fet sempre, no té importància";
així parla la preocupació grollera, així l'error groller,
quan no hi ha res tan important com confirmar una vegada més el
que és poderós, tradicional i està reconegut com a
contrari a la raó, donant-li nova força mitjançant
els actes d'alguna persona notòriament sensata." (Aurora, 93).
cf. "-Saps quin és el mal d'avui?
/ Rossegar molts massa esquemes / del passat, que tot i no
/ ser usables als conflictes, / els usem i ens esmussem. / -Per què
fem aquestes coses? / -No podem fer altrament. / És
un vici com un altre, / que desapareixerà, / així que es
desenvolupin / els dictàmens de la tècnica."
(Els somnis).
"¿Què és allò que encalla els homes / tan
definitivament / que fa ser-los morts en vida? / No pot ser un accident.
/ Ha de ser una altra cosa. / queden enganxants / en un dèdal de
preceptes, / que d'entrada no fan mal, / però acollen l'individu
/ i ja no se'n sap sortir, / perquè no en té cap gana. /
Potser aprenen massa bé / la doctrina que circula." (Els estats,
240)
"El que hom diu 'fer bé les coses' / insensiblement fa entrar
/ dins els motlles de les regles / alienes, comunals. / Els que hi entren,
ja no en surten / i mai més no en sortiran." (Els estats, 28).
*
“Amb aquests predicadors de la igualtat, no
vull que m'hi barregin ni que m'hi confonguin. Perquè així
em parla la justícia: "Els homes no són iguals." (Zaratustra,
97).
Cf. “Els adults parlen a l’altri / com si
fos exactament / igual que ells. Aquesta errada / la projecten als infants.
/ És així que els perverteixen.” (Els somnis).
Igualar tothom, fer ramats, aquest és
l'objectiu de la moral, de la religió, de l'estat.
"Hom ha d'aprendre a estimar-se a si mateix
- així ensenyo jo - amb un amor sa i saludable: que hom se suporti
a si mateix i que no vagabundegi.
Aquest vagabundeig es bateja amb el nom d'"amor del proïsme":
amb aquest mot s'han dit fins ara les millors mentides i s'han comès
les millors hipocresies [...]" (Zaratustra, 177).
cf. "Acostumar-se a acostumar-se. A mi em
costa. De mena, tinc l'enclí al vagareig irresponsable. Potser és
això, per corregir-ho, que he esdevingut eremita. Vagarejar entre
imbècils només acondueix a l'infortuni." (El canvi, 14).
Amb això ja entrem al següent bloc
temàtic.
2. Proposta de voler, d'egoisme, de llibertat... (passant per una
etapa de nihilisme, de cretinisme...)
"La llibertat de tota casta de conviccions
forma part de la força, la facultat de mirar lliurement... [...]
L'home de fe, el "creient" de qualsevol casta és necessàriament
un home que depèn." (L'anticrist, 495-496).
cf. "Llibertat-intel.ligència / són
un grup commutatiu: / una cosa implica l'altra. / Si hom s'és
intel.ligent / tot alhora, hom s'és lliure. / Sí un és
en tal estat, / de retruc es torna savi. / Són estats
que cal guanyar / I que cal de mantenir-los." (Els somnis).
"La llibertat és el fonament de tota creació. [...]
Si la població no crea res, no és perquè no pugui
ni vulgui eventualment, és perquè està d'acord amb
tot, en el fons i en la superfície. Forma part d'un conjunt meravellós.
Fora absurd que volgués rebel.lar-se." (El canvi, 123).
*
"El que jo conto és la història
de les pròximes dues centúries. Descric el que s'esdevindrà,
i que no podrà ser de cap altra manera: l'arribada del nihilisme..."
(La voluntat de poder, citat a Més enllà, p. 21).
El pessimisme modern és una expressió de la inutilitat
del món modern - no del món i de l'existència. (Nihilisme,
27).
Cf. "El futur serà cretí, /
tan estult que l'estultícia / trobarà sense voler / el camí
que ha de salvar-nos." (Els estats, 16).
"-Quin serà el futur d'Amèrica? / -Net i clar: serà
el futur / de la humanitat entera. / -Com serà? -Doncs, de
primer / aniran cretinitzant-se, / cada any una mica més,
/ però alhora i al mateix ritme / continuaran seguint
/ la doctrina de la tècnica, / que els ha de portar al cervell.
/ Feta aquesta descoberta, / restaran embadalits, / fetillats.
Serà aleshores / que voldran ser intel.ligents." (Els somnis).
La mort de Déu i la permanència
de la moral vigent, du al nihilisme, en paraules de Nietzsche, al cretinisme,
amb paraules de Bauçà.
Pessimisme no del món, sinó del món modern (Nietzsche)
/ Cretinisme causat per l'estultícia actual, però amb la
descoberta del cervell voldran ser intel.ligents (Bauçà).
"Fuig cap a la teva solitud! Has viscut massa
prop dels coquins i dels mesquins." (Zaratustra, 57).
cf. "El remei per domenyar / la gregarietat
dèspota / és aprendre a estar tot sols. / És la regla
més senzilla." (Els estats, 182).
"Els humans, si volen ser-ne, / el primer que han de fer / és
esdevenir eremites, / no buscar l'assentiment / del cosí, de la
cosina. / Aquest és el primer pas." (Els estats, 88).
El camí per tornar a ésser nen,
per ésser humà, per tornar a veure les coses i no la seva
aparença, és la solitud, esdevenir eremites.
"no buscar l'assentiment del cosí, de la cosina" (Bauçà).
"Una muntanya com a companyia, però
no una muntanya morta, sinó amb ulls (és a saber, amb llacs),
fins i tot en certes circumstàncies una cambra en un alberg ple
de gent de tot el món, en la qual hom està segur de passar
desapercebut i on pot parlar impunidament amb tothom: tot això constitueix
aquí el "desert"." (Genealogia de la moral, 158)
Cf. "Només una ciutat gran pot oferir
cent o més perruquers. Just per aquest motiu ja estaria de
sobres justificada l'existència de les grans ciutats..., a l'Eixample,
encara és l'hora que algun perruquer m'ha de reconèixer.
Quan he arribat al número cent, el número u ja no recorda
res de la meva anterior visita. Això és un luxe absolut."
(El canvi, 89).
*
"Tenir la voluntat de la responsabilitat personal.
Conservar la distància que separa. Ésser indiferent a la
fatiga, a la duresa, a la privació, fins i tot a la vida. [...]
L'home que s'ha fet lliure, i tant més l'esperit que s'ha fet lliure,
trepitja aquelles menyspreables formes de benestar amb què somnien
els quincallaires, els cristians, les vaques, les dones, els anglesos i
els altres demòcrates. L'home lliure és guerrer." (El crepuscle,
443).
Cf. "Els creients són malcriats: /
no suporten els problemes / metafísics i els cal / de trobar un
que se'n cuidi." (Els somnis).
"Els humans de cada dia, / són cretins i estaquirots, / traïdors,
covards i fluixos, / cruels, murris i mesquins, / envejosos i molt lletjos.
/ I se'n vanen d'allò més / i també se'n congratulen."
(Els estats, 19).
L'home que s'ha fet lliure té la voluntat
de la responsabilitat personal i trepitja el benestar, per contra els creients
necessiten qui se'n cuidi, són covards i fluixos.
"Maduresa de l'home: això vol dir haver
tornat a trobar la seriositat que hom tenia com a xiquet, en el joc." (Sentències,
101).
"Des que hi ha homes, l'home s'ha alegrat massa poc: només això,
germans meus, és el nostre pecat original! / I en aprendre a alegrar-nos
millor desaprenem de la millor manera possible de fer mal als altres i
de maquinar mals." (Zaratustra, 86).
Cf. "Tothom diu que la infantesa / és
feliç, i és així, / però no pel que interpreten.
/ És feliç senzillament / perquè el cap li funciona,
/ no ha estat paralitzat, / és a dir, perquè és més
sàvia. / Avui cal recuperar, / amb procediments mecànics,
/ un estat intel.ligent. / Per això tenim els somnis." (Els estats,
10-11).
"Si els humans juguessin més, / no hi hauria fam a l'Àfrica,
/ l'estultícia oficial / també molt s'encongiria." (Els estats,
8)
"La raó de tots els mals / -o del Mal que ens enverina, / el
que toca més d'a prop- / rau del tot en el fet simple / de la gregarietat.
/ I això té cap esmena? / La tindrà. Ja comencem /
a llucar-la. De fet, sempre / ha existit, en paral.lel / però no
prou escampada / o amb prou força per poder / contenir la pesadesa
/ del ramat porfidiós. / I com és? No és misteri.
/ Consisteix a jugar molt / I tenir moltes joguines, / que impedeixin d'ensumar
/ els efluvis, uns dels altres. / Amb això s'acabaran / els tractats
d'etnologia." (Els somnis).
*
"Si per una vegada l'egoisme esdevé
més gran, més intel.ligent, més fi i més creatiu,
aleshores el món semblarà "més altruista". (Sentències.
89).
"Estima el proïsme" -això és, abans de res i sobretot:
"Deixa lliure el proïsme!". I justament aquesta part de la virtut
és la més difícil!" (Sentències, 121).
Cf. "El gust d'abusar de l'altri / és
allò que hom cal guarir, / com si fos la pòlio, el sida.
/ No esperar que el regiment / de la cosa ciutadana / faci
res. És evident / que no consta en els projectes. / Només
l'estimació / d'un mateix I no de l'altre / ens podrà alliberar
/ d'un instint tan miserable." (Els somnis).
Tots dos parlen molt d'egoisme:
"Què és més perjudicial
que qualsevol vici? L'acció compassiva cap a tots els fracassats
i els febles: el cristianisme. [...] amb la compassió, la vida és
negada i es fa més digna de ser negada; la compassió és
la pràctica del nihilisme." (L'anticrist, 460).
Cf. "La misèria al Tercer mon / és
el fruit dels responsables / de les multinacionals, / la Creu Roja i els
repòrters. / A l'Eixampla passa igual / i potser és més
misèria." (Els somnis).
"La campanya cristiana / que el remei era l'amor / ha estat una mala
via, / doncs només ha reforçat / l'enclí d'abusar
dels febles / amb permís oficial." (Els somnis).
"A Etiòpia, hi passen fam. / És a posta, perquè
puguin / retratar-los i omplir / espais buits de les cadenes." (Els estats,
31).
*
"Vosaltres us arrambeu al voltant del proïsme
i ho feu dient-ho amb belles paraules. Però jo us dic: el vostre
amor al proïsme és el vostre mal amor envers vosaltres mateixos.
Fugiu cap al proïsme fugint de vosaltres mateixos i en voldríeu
fer una virtut: però clisso el vostre "desinterès". / El
Tu és més antic que el Jo; el Tu ha estat qualificat de sagrat,
però el Jo, encara no: per això l'home s'arramba al proïsme.
[...] / Més alt que l'amor al proïsme es dreça l'amor
al llunyà i a l'esdevenidor: més alt encara que l'amor als
homes és l'amor a les coses i als fantasmes. [...] / Però
tu et tens por i corres cap al teu proïsme. [...] / Un hom va al proïsme,
perquè es busca a ell mateix, i l'altre, perquè es voldria
perdre. El vostre mal amor envers vosaltres mateixos us fa de la solitud
una presó." (Zaratustra, 63-64).
"El luxe més dispendiós que fins ara la humanitat es
donà és la creença en quelcom d'irreal, en l'altruisme.
Car desvalorà la més real de totes les coses, l'egoisme.
Des de llavors que tota benaurança és enyorança."
(Sentències, 59).
Cf. "L'espiritualitat / consisteix a reconèixer
/ els treballs que fa el cervell / més enllà de tots els
càlculs / que ha de fer per entrar al bus. / No vindrà per
cap doctrina. / Vindrà pel descobriment / que cada u farà
dels somnis. / Serà quan s'estimarà / verament i aquesta
estima / el farà deixar l'error / d'estimar la veïnada." (Els
somnis).
*
"Cal tenir-se respecte a si mateix, amor a
si mateix; absoluta llibertat per a si mateix." (L'anticrist, 459).
Cf. "No et confonguis d'adversari: / l'espiritualitat
/ consisteix a lluitar contra / els preceptes comunals, / no pas contra
tu." (Els estats, 205).
"El secret no és 'nar en contra, / el secret és anar
amb un, / que és quan tot es modifica, / és a dir: tu vas
amb tot, / però el tot rellisca, plana. / Llavors és el gran
moment. / Aprofita'l i mantén-lo." (Els estats, 86).
*
3. Auguri d'un home nou, d'un home metafòric (de metàfores
noves), d'un home poètic, dels somnis, d'un home creatiu, d'un home
artista
"Cada vegada cal menys força física:
amb intel.ligència es fan treballar les màquines, l'home
esdevé més poderós i més espiritual." (Nihilisme,
26).
Cf. "Per déu tinc només la tècnica;
/ per cultura, el meu cervell. / De la resta, en prescindeixo." (Els
somnis).
L'homo sapiens ha controlat la natura; per
mantenir la conservació de l'individu i de l'espècie potser
li calia una moral (per evitar la destrucció de la humanitat). Deslliurats
ja de la moral i de la natura (dels instints de conservació de l'individu
i de l'espècie), cada home podrà crear la seva pròpia
moral, la seva pròpia visió del món, cada home podrà
crear les seves metàfores, cada home serà un artista. Es
passarà de l'homo sapiens, a l'home artista.
"Les paraules obstrueixen el nostre camí.
- Onsevulla que els antics, els homes de les primeres edats, col.locaven
una paraula es pensaven que havien fet un descobriment. Com n'estaven d'equivocats!
Havien topat amb un problema, i pensant-se que l'havien resolt havien creat
un obstacle per a la seva solució. Ara, per assolir el coneixement,
cal anar topant amb paraules que han esdevingut dures i eternes com pedres
i és més fàcil de rompre's una cama o d'entrepussar
amb ells que destruir una d'aqueixes paraules." (Aurora, 34).
Cf. "No havent d'arrossegar / el llenguatge
ni els avis, / són els somnis on hom viu / tota llibertat possible."
(Els somnis).
"La introducció del Canvi ha fet que tot el que hom diu hagi
esdevingut automàticament insignificant, en el sentit de no significar
res. Els parlants en el fons ho saben: era inimaginable només fa
uns anys la manca d'abrandament, tot parlant amb les mateixes paraules
dels mateixos temes. No és una pèrdua d'entusiasme: és
que la significança els buida. Això encara durarà
un temps, mentre no s'arribi a la plenitud del Canvi, on apareixerà
un altre llenguatge, que no tindrà el ròssec de la significació.
La literatura desapareixerà i la que coneixem serà inintel.ligible.
Hom no pot predir res més." (El canvi, 71).
*
"De les tres metamorfosis de l'esperit us parlo:
com l'esperit es converteix en camell, i el camell en lleó, i el
lleó, a la fi, en nen. [...] Totes aquestes coses, les més
feixugues de totes, es carrega a coll l'esperit que sap suportar: com el
camell que, ben carregat, corre al desert, així corre ell pel seu
desert. / Però en el desert més solitari té lloc la
segona metamorfosi: aquí l'esperit es converteix en lleó,
vol fer presa de la llibertat i ser senyor al seu propi desert. [...] què
pot fer el nen que no hagi pogut fer el lleó? Per què el
lleó rapinyaire s'ha de convertir en nen? / Innocència és
el nen, i oblit, un nou començament, un joc, una roda que dóna
voltes per si sola, un primer moviment, un sagrat dir sí." (Zaratustra,
35-36).
cf. "Poeta. Un [...] Ha d'assumir tres coses:
-El que hi ha -l'existent amb el que exigeix: la llei de la gravetat, el
sexe, l'estultícia, la grosseria de la vida...; -El fet de no estar
d'acord amb res d'això; -Haver de maldar forçosament per
a construir una altra cosa." (El canvi, 430).
En aquestes frases hi tenim l'eix de tot el
pensament tant de Nietzsche com de Bauçà: són els
tres blocs temàtics que considerem: el camell, el lleó i
el nen: veure el que hi ha, no estar-hi d'acord, construir una altra cosa.
"Celebrar el futur, no el passat! Poetitzar
el mite del futur!" (Escrit de 1885, citat per R. Safranski, Nietzsche.
Biografia de su pensamiento, Barcelona, Tusquets, 2001, p. 316)
"Ensenyar a l'ésser humà que ha de voler el seu propi
futur, que depèn d'una voluntat humana." (Més enllà,
163)
Cf. "Hem d'esborrar el passat. El futur manarà
el futur. Deixem que els morts enterrin els morts." (El canvi, 392)
"El futur de cadascú, / hom el pot de construir-lo, / si hom
pot i si hom vol." (Els estats, 62).
*
"Allà fou també on vaig collir
pel camí la paraula "superhome", i que l'home és quelcom
que s'ha de superar. / - Que l'home és un pont i no pas una fita:
que s'autoanomena benaurat a causa del seu migdia i del seu vespre, com
a camí cap a noves aurores." (Zaratustra, 182).
"El coneixement tindrà, en una espècie d'homes més
alta, noves formes que ara no són encara necessàries." (La
voluntat de poder, 234).
cf. "Per esdevenir humans / no calgueren teories
/ ni creences. Per fer un pas / més, cal començar a entendre
/ tots els somnis, llurs mandats." (Els estats, 12).
Nietzsche parla de superhome, clarament; l'home
és quelcom que s'ha de superar, hi haurà una espècie
d'homes més alta amb noves formes de coneixement. Bauçà
no en parla tan explícitament, però hi és latent (aquí
mateix quan diu "fer un pas més" que "esdevenir humans").
Nietzsche parla amb abrandament de l'home nou, del superhome en una
carta a Lou Salomé datada a Tautenburg el 27-6-82: "Cal dir
que estic literalment trasbalsat per aquest esdeveniment que ha estat
la descoberta d'un "home nou" - conseqüència d'una solitud
un gra massa rigorosa i d'una renúncia completa a l'amor, a l'amistat."
(Correspondència, 130-131)
El superhome de Nietzsche és el que
és capaç de crear les seves pròpies metàfores,
de viure amb metàfores vives, de trepitjar camins amagats, de descobrir
l'home i la terra:
"L'"impuls per a la formació de la metàfora,
és l'impuls fonamental de l'home" en el qual té l'origen
el llenguatge." (Retòrica, 41).
"Neguem i hem de negar perquè hi ha quelcom en nosaltres que
vol viure i afirmar-se, quelcom que tal volta no coneixem encara, que no
veiem encara" (La gaia ciència, § 307).
"Mil camins hi ha que encara no han estat trepitjats, mil menes de
salut i mil illes amagades de la vida. Inexhaurits i no descoberts encara
continuen essent l'home i la terra de l'home" (Zaratustra, 77).
Per a Bauçà, "per fer un pas
més" respecte al fet d'esdevenir humans, per superar l'home gregari,
"El cervell és la contrada / I els somnis, el portell".
"Allò que “la vida és un somni”
és una beneitura: és exactament tot el contrari: els somnis
són la vida vertadera, allò que té una entitat sòlida
i coherent i, sobretot, fiable, absolutament incapaç de mentir,
ni que sigui maldestrament. Avui només els rucs més rucs
i grossers, que es torquen la merda amb els dits nus, poden barbotejar
aquesta bestiesa ridícula. [...]
L'atractiu suprem dels somnis rau en que són la prova que hom
pot ser lliure." (El canvi, 500).
Cf. "Suposem que algú en els seus somnis
sovint vola i finalment s'adona que sempre que somia posseeix una força
i un art de volar que és com un privilegi exclusiu d'ell, i fins
i tot com el seu goig més personal i envejable: algú així,
que creu que pot realitzar amb el menor impuls tota mena de tombs i voltes,
que coneix la sensació d'una lleugeresa segura i divina, d'anar
"cap amunt" sense esforç ni coacció, d'anar "cap avall" sense
condescendència ni humiliació -sense pesantor!- Un home amb
vivències oníriques i amb somnis habituals així, com
no ha de pintar amb altres colors la paraula "felicitat" i trobar-hi un
sentit diferent també durant la vigília! ¿Com no haurà
de perseguir la felicitat d'una altra manera? L'"enlairament", així
com el descriuen els poetes, li ha de semblar, comparat amb aquell "vol"
seu, massa terrenal, musculós, violent, ben bé massa "pesat"."
(Més enllà, 150)
Per arribar a viure els somnis, que són
realitat i no fantasia, que són creatius i no informatius, cal assolir
la llibertat, deixar el gregarisme (igual que per arribar a la metàfora
nova).
"L'esperança és en els somnis
/ -quan puguem entrar dedins- / I no pas en la musica / o els feixistes
[...]" (Els somnis).
"Són els somnis on podem / pouar allò que tant voldríem
[...] / És perversió jugar / amb joguines obsoletes, / com
l'amor o l'amistat / o el sentit de la vergonya, / o la guerra o el deshonor
/ o el sentit de l'heroisme. / És talment crepuscular / el que fan
en els teatres!" (Els somnis).
"On deu raure el paradís? / És perjuí que tots
els homes / no ho coneguin. He trobat / no només el lloc exacte,
/ ans com és de ver per dins. / Una cosa tan planera, / a
l'abast de tot vivent! / El cervell és la contrada /
I els somnis, el portell, / l'accés únic, avui dia,
/ no consideracions / sobre el demble, la conducta / que tenim quan caminem,
/ tot tibats per l'avinguda." (Els somnis).
Tant en Nietzsche com en Bauçà
veiem que l'home nou, lliure del gregarisme, és poeta, crea metàfores
noves, a través del nen (Nietzche) o de l'home que somnia (Bauçà):
"Jo vull restituir l'home, com a propietat
seva, com a producció seva, tota la bellesa i sublimitat que ha
projectat sobre les coses reals i imaginades per fer d'aquesta manera la
seva més bella apologia. L'home, com a poeta, com a pensador, com
a Déu, com a Amor, com a Poder." (La voluntat de poder, 67).
Cf. "Poesia i els somnis / són eixides
per lluitar / contra el monstre que administra / el vivent de cada humà
/ que és el fet de ser gregaris." (Els somnis).
"Poesia és el discurs, / que és l'únic avui dia,
/ per obrir-se un viarany / escaient per transitar-hi." (Els somnis).
"Les maneres d’acostar-se / al que és són tres i prou:
/ una és usant idees; / una altra és considerar / els productes
en directe; / la tercera és el que hom diu / poesia. La primera
/ ha acabat en un no res, / car permet escriure llibres: / teories i tractats;
/ la segona és molt bona, / però cal saber mirar; / la tercera
és la més pràctica, / la que hi toca més, de
molt, / des de tots els punts de vista." (Els estats, 183).
És el pas de l'homo sapiens a l'home
poètic.
Final
Hem vist com el camell, el lleó i el
nen de Nietzsche, també els trobem en les darreres obres de Bauçà.
L'home és camell, du la càrrega de la moral. L'home és
lleó i venç la moral i esdevé lliure (és l'egoisme
en contra de l'altruisme, que consisteix a ficar-se amb els altres). L'home
és nen i viu el món amb metàfores noves. En són
un bon resum els dos versos de Bauçà que hem vist suara:
"El cervell és la contrada / I els somnis, el portell"; en Nietzsche
el portell és la voluntat i la contrada són les metàfores
noves.
Un apunt final. Tant a Nietzsche com a Bauçà
els han retret que si van contra les dones, que si Nietzsche fa apologia
de la guerra. Vegem simplement els fets i paraules següents:
Nietzsche el 1874 vota a favor que es permeti
a les dones estudiants l'accés al doctorat.
Bauçà diu: "Aquest canvi és
un progrés, / objectiu, en mants aspectes. / El primer que convé
dir / és que ha implicat les dones / i ningú no pot saber
/ quins seran els seus efectes. / En tot cas, molt més pregons
/ que els satèl.lits o el turisme." (Els somnis).
"I arribarà un dia tal volta que un
poble distingit en la guerra i en la victòria pel més alt
desenvolupament de la disciplina i dels talents militars, habituat a fer
els més grans sacrificis a aquestes coses, exclamarà lliurement:
"Nosaltres rompem l'espasa!", i destruirà tota la seva organització
militar fins als fonaments. "Fer-se inofensiu, essent temible", guiat per
l'"elevació" de sentiments: aquest és el mitjà d'arribar
a la vertadera pau, que s'ha de basar en una disposició d'esperit
plàcid, mentre que això que s'anomena pau armada, tal com
al present és practicada en tots els països, respon a un sentiment
de discòrdia, a una falta de confiança en si i en el veí,
i impedeix deposar les armes, sigui per odi, sigui per temor. (Humà,
637-638)
Edicions
Friedrich Nietzsche:
* (Aurora): Aurora. Meditaciones sobre los prejuicios morales, México,
Editores Mexicanos Unidos, 1981 (1a. ed. 1978).
* (Correspondència): Friedrich Nietzsche, Paul Rée, Lou
von Salomé. Correspondance, Paris, Presses Universitaires de France,
1979 (Ed. établie par Ernst Pfeiffer).
* (Ecce homo) Ecce homo, dins Obras completas IV, Buenos Aires, Aguilar,
1967. (1a. ed. Madrid, 1932) (Trad., Eduardo Ovejero y Maury)
* (El crepuscle): El ocaso de los ídolos o como se filosofa
con el martillo, dins Obras completas IV, Buenos Aires, Aguilar, 1967.
(1a. ed. Madrid, 1932) (Trad., Eduardo Ovejero y Maury).
* (Genealogia de la moral): La genealogia de la moral, Barcelona, Ed.
62, 1995 (Trad., Joan Leita).
* (Humà): Humano, demasiado humano, dins Obras completas I,
Buenos Aires, Aguilar, 1966. (1a. ed. Madrid, 1932) (Trad., Eduardo
Ovejero y Maury).
* (La gaia ciència): La gaia ciència, Barcelona, Laia,
1984 (Trad., Joan Leita; Ed. a cura de Josep Ramoneda).
* (La voluntat de poder): “La voluntad de dominio”, dins Obras completas
IV, Buenos Aires, Aguilar, 1967. (1a. ed. Madrid, 1932) (Trad., Eduardo
Ovejero y Maury).
* (L'anticrist): El anticristo. Ensayo de una crítica del cristianismo,
dins Obras completas IV, Buenos Aires, Aguilar, 1967. (1a. ed. Madrid,
1932) (Trad., Eduardo Ovejero y Maury) .
* (L'origen de la tragèdia): El nacimiento de la tragedia o
Grecia y el pesimismo; Madrid, Alianza Editorial, 1981 (1a. ed. 1973) (Trad.,
Andrés Sánchez Pascual).
* (Més enllà): Més enllà del bé
i del mal, Barcelona, Ed. 62, 2000 (Trad., Miquel Costa)
* (Nihilisme): El nihilismo: Escritos póstumos, Barcelona, Península,
1998 (Selección y Traducción de Gonçal Mayos).
* (Poesies): Poesies, Barcelona, Quaderns Crema, 1999 (Trad., Manuel
Carbonell).
* (Retòrica): Escritos sobre retórica, Madrid, Trotta,
2000 (Trad., Luís Enrique de Santiago Guervós).
* (Sentències): Llibre de sentències, València,
Set i mig, 2001 (Trad. Joan B. Llinares)
* (Sobre veritat i mentida): Sobre veritat i mentida en sentit extramoral,
dins Llibre de sentències, València, Set i mig, 2001 (Trad.
Joan B. Llinares)
* (Zaratustra): Així parlà Zaratustra, Barcelona, Ed.
62 i la Caixa, 1983 (Trad., Manuel Carbonell).
Miquel Bauçà:
* (El canvi): El canvi, Barcelona, Empúries, 1998.
* (Els estats): Els estats de connivència, Barcelona, Empúries,
2001.
* (Els somnis): Els somnis, un centenar llarg de pàgines inèdites.
inici
Pàgina de presentació MAG POESIA
|