Anar directament al contingut

• El Teix: Foto 14
  • El Teix: Foto 15
  • El Teix: Foto 16

El puig del Teix (1062 m) és una de les muntanyes més emblemàtiques de Mallorca. El cim pertany al municipi de Deià, tot i que el massís està repartit entre els municipis de Deià, Valldemossa, Sóller i Bunyola. El nom de la muntanya prové de la conífera teix europeu (Taxus baccata), espècie que era freqüent a l'indret, de la qual encara en queden alguns exemplars.

Com molts altres accidents geogràfics de les illes, el Teix és considerat un lloc màgic. Si el Galatzó és la muntanya embruixada i fantasmagòrica, el Teix és la muntanya encantada, amb gran poder d'atracció. El seu magnetisme ha estat font d'inspiració de nombrosos artistes i escriptors, com ara Robert Graves, que habitava a les faldes del Teix, a ca n'Alluny, i sentia predilecció pel puig.

L'ascensió al Teix és una de les excursions més típiques i espectaculars de Mallorca. Existeixen moltes rutes que condueixen al massís, però aquí es descriu el circuit que comença i acaba a Valldemossa, pujant pel pla del Pouet i baixant per la pista forestal del refugi de son Moragues.

L'excursió s'inicia pujant per l'escala de pedra que flanqueja el costat esquerre de l'antiga escola pública de Valldemossa i que condueix a l'extrem nord-oest de la urbanització de l'Arxiduc. Al final de l'escala, girant cap a la dreta, després a l'esquera, novament a l'esquerra i finalment a la dreta, es troba el camí de carro que ascendeix cap al pla del Pouet, just devora l'entrada a la finca de son Gual Petit.

El camí empedrat ascendeix de forma pronunciada fins arribar a una barrera metàl·lica que cal travessar per un botador de fusta. Cinc minuts després, desviant-se uns pocs metres cap a l'esquerra, es pot veure la font de l'Abeurada, en una zona on també destaquen antics rotlles de sitja i barraques de carboner. Reprenent el camí es continua amb forta pujada i al cap d'uns 30 minuts s'arriba fins a la paret de pedra seca que delimita el pla del Pouet. En aquest punt cal continuar pel camí de la dreta, deixant a l'esquerra el camí que es dirigeix cap al nord. Continuant l'ascensió es travessa el pas d'en Miquel i s'arriba fins a dos miradors sobre la contrada de Valldemossa, el mirador de la regata de les Onze i el mirador de ses Basses, situats a mà dreta, a pocs metres del camí. Prosseguint pel camí empedrat, uns quinze minuts després del mirador de ses Bases, mereix especial atenció l'aljub de les Fontanelles cobert amb volta de canó, situat a l'esquerra del camí, a uns pocs metres de baixada. Seguint pel pla dels Aritges, s'abandona el bosc d'alzines i s'enllaça amb el camí de l'Arxiduc que voreja un penya-segat oferint unes vistes inaudites sobre tota la costa de Deià.

En arribar a l'anomenat Racó perdut, cal deixar el camí de l'Arxiduc i tombar a mà esquerra per iniciar l'ascensió al puig del Teix. L'entreforc es troba senyalitzat amb una gran fita de pedres. Passant pel pla de la Serp i sense gaires dificultats, en mitja hora s'arriba al cim, on es troba un vèrtex geodèsic. Les vistes de la serra de Tramuntana, de la costa nord i de la badia de Palma són espectaculars.

El descens es fa pel mateix coster del puig i poc abans de tornar al pla de la Serp, desviant-se uns metres a mà dreta, es pot visitar la font de la Serp. Tornant enrere i continuant el descens del puig, es reprèn el camí de l'Arxiduc que condueix fins el refugi i la casa de neu de Son Moragues. A partir d'aquí el camí es transforma en pista forestal i baixa vertiginosament dibuixant ziga-zagues per la coma des Cairats, passant per l'àrea de descans de la font dels Polls, i per nombrosos ranxos de carboner amb exemples de les antigues activitats forestals: rotlles de sitja, cabanes de carboner i forns de calç.

Després de botar una barrera de fusta, el descens continua entre oliveres i just abans d'arribar a la bifurcació del camí cap a les cases de la Coma, cal tombar a la dreta, travessant un portell de ferro. Continuant en direcció oest s'arriba al punt de partida de l'excursió, a la urbanització de l'Arxiduc.