Anar directament al contingut

• Puig de Massanella: Foto 18
  • Puig de Massanella: Foto 19
  • Puig de Massanella: Foto 20

El Puig de Massanella, amb 1.364 metres d'alçada, és el segon cim més alt de Mallorca, després del Puig Major. Situat en una de les àrees més espectaculars i salvatges de la Serra de Tramuntana, forma part del municipi d'Escorca. Hàbitat exclusiu de plantes com l'Helichrysum italicum sub sp. microphyllum i refugi d'aus d'extraordinària bellesa com l'emblemàtic voltor negre (Aegypius monachus), el massís és també una de les zones de Mallorca més freqüentades pels excursionistes.

Es troba a prop del Santuari de Lluc i l'ascensió per Comafreda és una de les rutes d'alta muntanya més populars de l'Illa. L'excursió no presenta grans dificultats, tot i que implica un recorregut d'uns 11 kilòmetres i un desnivell de quasi 800 metres. La primera part de l'excursió travessa un frondós bosc d'alzinar on es troben sitges i barraques de carboner, elements constructius d'un important valor etnològic, relacionats amb les antigues activitats forestals de la Serra de Tramuntana. La part alta, en canvi, es troba pràcticament despoblada de vegetació i transcorre per camins que s'utilitzaven antigament per recol·lectar la neu, activitat d'una llarga tradició a la zona que perdurà fins a principis del segle XX. En són testimoni les 11 cases de neu situades a diferents punts del massís.

L'excursió es pot iniciar al Santuari de Lluc o al coll de la Batalla, aparcant el cotxe vora la benzinera. Uns pocs metres després de la benzinera en direcció a Inca s'agafa una pista a mà dreta i es segueix durant uns 5 minuts, passant per davant la font des Guix, fins arribar a una cruïlla de tres pistes. Agafant la pista de la dreta, al cap d'uns 10 minuts, s'arriba a la barrera de Comafreda. Aquí és habitual trobar un guarda a qui cal abonar una tarifa d'accés (Més informació a www.puigdemassanella.com).

Tot i que la ruta es troba senyalitzada amb fites i marques de pintura, si no es coneix el camí, és recomanable portar algun mapa d'ajuda. Primer es planeja vora les cases de Comafreda i després es continua per una pista a mà esquerra que condueix fins el coll de sa Línia. En aquest punt, tal com indiquen uns pilons de pedra, cal abandonar la pista, la qual condueix fins a Mancor, i continuar l'ascensió pel tirany de la dreta. Pujant entre alzines centenàries i sense perdre de vista les fites, s'arriba al següent piló, el qual senyalitza dues direccions: per l'esquerra s'arriba al Massanella passant per la font de s'Avenc, i per la dreta s'hi arriba pel pla de sa Neu. Es recomana pujar per la font de s'Avenc i reservar l'altre camí per fer la tornada. Així, seguint amb molta atenció les fites, es continua per l'esquerra fins arribar a la font de s'Avenc que, tal com indica el seu nom, es troba a una cavitat subterrània, amb unes escales d'accés. Continuant per un roquissar s'arriba al darrer piló i, uns 15 minuts després, al cim on es troba un vèrtex geodèsic i un sorprenent avenc de 20 metres de profunditat. Les vistes sobre pràcticament tota l'illa de Mallorca són espectaculars, especialment cap al puig Major i l'embassament de Cúber, i cap a la badia d'Alcúdia i el pla de Sa Pobla-Muro. En dies clars es pot arribar a veure fins i tot el perfil de Menorca.

En total són unes 3 hores de pujada, més el temps dedicat a descansar. La baixada, aproximadament 2 hores més, es fa pel mateix camí de pujada, amb l'única diferència que el tram que passa per la font de s'Avenc es substitueix pel tram que passa pel pla de sa Neu, el qual es troba baixant del cim a mà esquerra.

Existeixen més rutes per ascendir o descendir del Massanella, entre d'altres, la que connecta amb Mancor (pel coll de sa Línia), amb el puig den Galileu (pel coll des Prat i el coll des Telègraf) o amb l'embassament de Cúber (pel coll dels Coloms i el comellar des Prat).